data publikacji: 13-05-2025
Elon Musk ma powody do zmartwień. Tesla zmaga się z rosnącą presją z kilku kierunków. Z jednej strony firma stoi w obliczu nasilającej się krytyki przeciwników działalności politycznej, rządowej i medialnej Muska. Z drugiej strony chiński gigant BYD konsekwentnie depcze Tesli po piętach. BYD nie tylko wyprzedziło Teslę pod względem całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ale również coraz śmielej podbija rynki zagraniczne.
W 2024 roku BYD sprzedało łącznie 4,27 miliona pojazdów, z czego 1,76 miliona stanowiły samochody w pełni elektryczne (BEV), a 2,49 miliona to hybrydy plug-in (PHEV). Dla porównania, Tesla dostarczyła w tym samym okresie 1,79 miliona pojazdów elektrycznych. Chociaż Tesla nadal prowadzi w segmencie BEV, to całkowita sprzedaż BYD, uwzględniająca hybrydy, znacząco przewyższa wynik amerykańskiego konkurenta.
Pod względem finansowym BYD również osiągnęło znaczące sukcesy. W 2024 roku firma odnotowała przychody w wysokości 777 miliardów juanów (około 107 miliardów dolarów), co stanowi wzrost o 29% w porównaniu z rokiem poprzednim. Tym samym BYD przewyższyło Teslę, której przychody wyniosły 97,7 miliarda dolarów w tym samym okresie. Jednakże, jeśli chodzi o zysk netto, Tesla nadal utrzymuje przewagę, osiągając 7,6 miliarda dolarów, podczas gdy BYD zanotowało 5,56 miliarda dolarów.
BYD nie ogranicza swojej działalności do rynku chińskiego. Firma intensywnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych, planując ambitne podwojenie sprzedaży poza Chinami do 800 tysięcy pojazdów już w 2025 roku. W tym celu BYD inwestuje w budowę zakładów produkcyjnych (często są to tylko montownie) w krajach takich jak Brazylia, Turcja, Tajlandia i Węgry, co pozwoli na uniknięcie ceł jednocześnie dając impuls lokalnej gospodarce poprzez tworzenie miejsc pracy.
Sukces BYD wynika nie tylko z agresywnej ekspansji, ale także z zaawansowanych technologii. Firma wprowadziła na rynek nowoczesne systemy ładowania oraz zaawansowane funkcje autonomicznej jazdy, które przyciągają klientów poszukujących innowacyjnych rozwiązań. Ponadto, konkurencyjne ceny i szeroka gama modeli sprawiają, że pojazdy BYD są atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorców.
Tesla stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami, zwłaszcza na rynku chińskim, gdzie lokalni producenci, tacy jak BYD, zdobywają coraz większe udziały. W Europie sprzedaż Tesli spadła o ponad 40% w pierwszych miesiącach 2025 roku, (przyczyn jest oczywiście kilka, nie chcę wchodzić w politykę), dodatkowo nie pomaga rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów. Dodatkowo, chińskie firmy rozszerzają swoją obecność na rynkach europejskich, oferując atrakcyjne cenowo i technologicznie zaawansowane modele, co stanowi wyzwanie dla Tesli i rodzimych producentów głównie z Niemiec i Francji.
Dominacja BYD na rynku pojazdów elektrycznych sygnalizuje zmieniający się krajobraz w globalnej branży motoryzacyjnej. Chińscy producenci, dzięki wsparciu rządu, innowacjom technologicznym i konkurencyjnym cenom, zyskują na znaczeniu, zmuszając zachodnie firmy do rewizji swoich strategii. W najbliższych latach rywalizacja na rynku EV prawdopodobnie będzie się zaostrzać, co przyniesie korzyści konsumentom w postaci lepszych i bardziej przystępnych cenowo pojazdów.
Podsumowując, sukces BYD w przewyższeniu Tesli pod względem sprzedaży i przychodów jest wyraźnym sygnałem rosnącej roli chińskich producentów na globalnym rynku pojazdów elektrycznych. Ich dynamiczny rozwój, innowacyjność oraz skuteczna ekspansja międzynarodowa stanowią poważne wyzwanie dla dotychczasowych liderów branży również na Europejskim rynku motoryzacyjnym.
Przeglądając polskie fora motoryzacyjne można poczuć w wypowiedziach forumowiczów huraoptymizm. Nabywcy twierdzą że chińskie marki wprowadziły zdrową konkurencję cenową, już widać spadek cen europejskich marek co jest zasługą choćby marki BYD która także w naszym kraju coraz mocniej rozpycha się łokciami. Swoją drogą nawet dzisiaj widziałem kilka aut marki BYD na Warszawskich ulicach, moje wrażenia są jedynie pozytywne, chińskie auta marki BYD prezentują się bardzo dobrze, stylistyka i design chińskich aut niczym nie odbiega od topowych europejskich marek.